Sa bai dee - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Thomasenaafke - WaarBenJij.nu Sa bai dee - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Thomasenaafke - WaarBenJij.nu

Sa bai dee

25 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

Er is alweer een tijd voorbij gegaan sinds ons laatste verslag. Dus het wordt tijd voor een nieuwe:).

Vietnam was onwijs leuk en dat terwijl we allebei geen idee hadden wat we konden verwachten..
Nadat we in Hoi An onze scooters hadden verkocht, alle handgemaakte kleding hadden die we wilden waren we zo vrij om lekker te kunnen vliegen. In plaats van de ruim 1000 km te rijden, wat ons wel een paar dagen zou kosten, waren we er nu binnen anderhalf uur. Waarheen? Naar Hanoi in het noorden van Vietnam. In Hanoi zelf zijn we niet heel veel geweest, want we hebben vanaf hier vooral tours gedaan. Met een groep van 6 zijn we eerst naar Halong Bay vertrokken. Onwijs mooi (unesco zegt meestal wel genoeg;)?) zie fotos... Hier hebben we twee dagen op een boot doorgebracht met nog 6 anderen, maar die hebben we gek genoeg amper gezien. Dat betekende dat we praktisch de hele boot voor onszelf hadden. Overdag lekker op het dek gezond, gekaart en genoten van het te mooie uitzicht. Ook nog gekayakt en grotten bezocht. S avonds was het voornamelijk bier drinken en kaarten. Het leuke was vooral de volgende dag op de boot wakker worden, raampje open en het eerste wat je ziet is Halong Bay <3.
Na twee dagen chillen op de boot gingen we gelijk door met de nachttrein naar Sapa. De nachttrein was op z'n zachts gezegd zeer oncomfortabel. Omdat we hier met z'n vijfen waren hadden we nog een plek in onze cabine over. Helaas kregen we hier een local met stinkvoeten voor terug. Om 6 uur s ochtends kwamen we aan op het treinstation. We dachten dat we gelijk met een busje door zouden rijden naar het hotel voor ontbijt, maar we kregen te horen dat we nog een uurtje moesten wachten op de volgende trein. Allemaal behoorlijk gaar en moe besloten we maar een restaurantje op te zoeken. Toen we eindelijk konden vertrekken zaten we in een overvolle minivan op weg naar het hotel. Hier voor de tweede keer ontbeten om ons klaar te maken voor trekking. Dit was fantastisch. Sapa is zo ontzettend mooi en je merkt bijna niks meer van het toerisme daar. We kregen een paar locals mee en die geleidden ons door de rijstvelden, dorpjes en bossen heen. Na een flinke wandeling, 50 foto's en behoorlijk wat water kwamen we aan bij onze homestay. Hier zouden we de avond slapen. Maar niet voordat de locals ons nog allemaal dingen probeerden te verkopen. Daarna lekker gegeten, de rijstwijn aan ons voorbij laten gaan (wat is dat smerig!) en nog een lokaal barretje opgezocht. De volgende dag hadden we nog een flinke wandeltocht en hebben we lekker gezwommen in de waterval. Om daarna weer terug naar Hanoi te gaan. In Hanoi zijn we nog een dagje gebleven om Hanoi te verkennen en daarna was ons Vietnam avontuur afgelopen. Het was echt super en we hebben zoveel leuke mensen leren kennen, die we graag nog terugzien. Sommige hebben we in Laos alweer opnieuw gezien, andere zien we in Thailand weer en sommige misschien in NL weer...

Na Vietnam zijn we naar Laos gevlogen, tot nu toe niet echt ons land. Dat ligt niet aan alles wat er te zien en te doen is, want het is ook hier hartstikke mooi. But we're not very lucky here... Thomas voelt zich al een tijdje niet lekker en ook Aafke is flink ziek geworden. Toen dat eenmaal over was kreeg ze het voor elkaar om haar teen uit de kom te laten gaan. Ergens uitgegleden en daarna een beetje ongelukkig terechtgekomen. De ziekenhuizen zijn hier niet echt wat je ervan verwacht.. De emergency room (24h!) was uitgestorven toen we eraan kwamen. Uiteindelijk kwam er een zuster aan die vertelde dat de dokter er binnen 5 minuten zou zijn. 5 minuten werd een uur, maar uiteindelijk kwam er een dokter. Die nadat hij de scans had gezien kon vertellen dat het slechts dislocated was. Op dat moment alleen maar heel erg blij dat het niet gebroken was, totdat het besef kwam dat ze hem dus moesten gaan terugzetten. Dit was behoorlijk pijnlijk, maar het hopelijk wel waard:). Het lopen gaat nog niet zo soepel, mat schoenen aan redelijk maar blote voeten en slippers zijn helaas nog even geen optie.

Gelukkig konden we met schoenen aan wel tuben en zijn we naar de mooiste watervallen geweest die we ooit gezien hebben (in Luang Prabang). Het doet ons een beetje denken aan centerparcs alleen dan echt en groter:). Voor een kleine sfeerimpressie kan je bij de foto's kijken. Ons Laos avontuur is afgelopen (kort maar krachtig, ondanks alles toch heel leuk!!) en op dit moment zitten we in Thailand. Wat door de demonstraties, de coup en de nachtklok een beetje tegenvalt. Daarnaast leek het ons ook slim om het even rustig aan te doen zodat Aafke weer zo snel mogelijk kan lopen. We hebben besloten om voor Thailand nog een andere keer terug te komen, als het allemaal iets rustiger is... Morgen vliegen we naar Maleisië, alweer ons laatste land deze reis. Het einde komt in zicht maar eerst nog even 3,5 week in Maleisië genieten.

Heel veel liefs van ons!,

• 25 Mei 2014 - 20:59

Ron Schümaker.:

Fijn om zo'n uitgebreid verslag te lezen. En er zitten mooie sfeervolle foto's bij die een beeld geven van wat jullie allemaal gezien hebben. Ik hoop maar, dat de voet van Aafke zich goed zal ontwikkelen, en dat jullie je allebei weer lekker gaan voelen. Het komt wel slecht uit, dat het leger in Thailand net de macht heeft overgenomen, en zeker die avondklok zal jullie parten spelen.
    Geniet nog van de komende weken in Maleisië!

• 27 Mei 2014 - 00:07

Hans:

Wow. Blue lagoon movie? Lijkt mij een relaxte omgeving. Goeie keus. Ik ben benieuwd naar de foto's. Goed om weer eens van jullie te horen en dt het beter gaat met de blessure. Ook zo'n ervaring waar je Aafke voor moet heten. Tot zo ver gaat alles naar wens dus. Nu nog even genieten in Maleisië en dan terug naar Nederland.